پروژه کاکتوس

qatar-cactus-skyscraper-4

Biomimicry موضوع علمی نسبتا ً جدیدی است که درباره مدل ها ، عناصر و ِالمان ها ، سیستم و عملکردهای طبیعی مطالعه میکند . هدف این علم الهام گرفتن از مکانیزم های طبیعی جهت بهبود روند زندگانی بشر و حل مشکلات پیش روی اوست . ترکیب Biomimicry از 2 واژه Bios (زندگی) و mimesis (تقلید کردن،پیروی کردن) گرفته شده است . این مطلب در مورد یک طرح ساختمانی به شکل گیاه کاکتوس در کشور قطر است که با این علم ارتباط مستقیمی دارد .

qatar-cactus-skyscraper-3

گروهی از معمارات تایلندی به نام Aesthetics Architects طراحی دفتر جدید مرکز MMAA قطر را بر عهده دارند. این گروه آرشیتکت با الهام گرفتن از شکل گیاه کاکتوس طرح ساختمانی جالبی ارائه کرده اند . این ساختمان کاکتوسی شکل که قرار است دفتر جدید وزارت شهرداری و کشاورزی قطر باشد(MMAA) فعلاً در حد یک طرح مطرح است ولی اگر اجرای آن با موفقیت به پایان برسد به بزرگترین سازه ی کاکتوسی شکل بتنی دنیا تبدیل می شود.

qatar-cactus-skyscraper-1

و اما رابطه این ساختمان با علم بایومیمیکری که در مقدمه به آن اشاره کردم چیست؟

در حقیقت سیستم تبادل حرارتی و بخش های دیگری از این طرح ساختمانی از عملکردهای طبیعی کاکتوس الهام گرفته شده است .

بر روی پنجره های این ساختمان پنل های سایبان ویژه ای تعبیه شده است که میتواند متناسب با دمای ساختمان باعث ورود گرما به داخل فضای ساختمان شود و یا از ورودآن به داخل ساختمان جلوگیری نماید. در تصویر پائین نمونه هایی از این سایبان ها را می بینید( این سایبان های با توجه به شرایط دمایی داخل ساختمان باز و بسته می شوند) :

cactus-skyscraper-51

همانطور که میدانید مناطق بیابانی روز

های بسیار گرم و شب های سردی دارد ، اهمیت این سیستم گرمایی تعبیه شده در همین قسمت مشخص می شود چون با پیاده کردن این طرح میشود سرمای شب هنگام را با گرمای زیاد حاصل از نور خورشید در روز جبران کرد . با این کار مصرف انرژی کاهش پیدا میکند و در مخارج این آسمان خراش صرفه جویی خواهد شد .

cactus-skyscraper-2

qatar-cactus-skyscraper-5

  1. بیان دیدگاه

بیان دیدگاه