Python زبانی برای تمام فصول

کی از مسائلی که در بحث همبستگی وبلاگ‌های IT مطرح شد این بود که در بین ما وبلاگ‌نویس‌های عالی هست اما برنامه‌نویس حرفه‌ای نه! اصولا برنامه‌نویسی پایه و اساس IT هست و چیزی که در بین ما احساس می‌شود، کمبود Developer یا گسترش دهنده است.

من خیلی وقت است که می‌خواهم یک زبان برنامه‌نویسی یاد بگیرم و تا به حال چند زبان را امتحان کردم. اولین زبانی را که شروع کردم Microsoft Visual Basic بود اما پس از مدتی نتیجه گرفتم که این زبان ایده‌ال من نیست به چند دلیل زیر:

  • این زبان در انحصار مایکروسافت است و برنامه‌هایی که با آن نوشته می‌شود برای پلت فرم ویندوز مناسب است.
  • دستورات آن قدری عجیب غریب است و آدم کمی گیج می‌شود.
  • برای کاربرد‌های مختلف مناسب نیست.

پس از آن به سراغ C رفتم. همان طور که می‌دانید زبان C یکی از قدرتمندترین و پرطرفدارترین زبان‌ها است. یک زبان ترجمه‌ای (Compiled Language) است و سرعت اجرای فوق‌العاده بالایی دارد البته کمی تا قسمتی هم سخت است و برای کار‌های بزرگ مناسب است. پس از آن خیلی اتفاقی در مورد زبان Python شنیدم. پیگیر آن شدم و پس از مدتی واقعا به آن علاقه‌مند شدم و در نهایت فهمیدم که زبان ایده‌الم را پیدا کرده‌ام. کار را با آن شروع کردم و هرچه می‌گذشت علاقه‌ی من به پایتون بیشتر می‌شد و فهمیدم که واقعا زبان بزرگی است برای همین تصمیم گرفتم دوستان را هم از وجود چنین زبانی آگاه کنم. در ادامه مختصری در مورد Python توضیح خواهم داد.

زبان برنامه‌نوسی Python یک پروژه اوپن سورس است و توسط Guido Van Rossum و همکارنش در سال 1990 منتشر شد. این زبان برگرفته از زبان ABC است که آن هم توسط Guido Van Rossum همکارانش در سال 1980 ساخته شده است. سازندگان ABC امیدوار بودند که این زبان ساده راه گشای نوآموزان باشد اما به نتایج مطلوبی دست نیافتند و پس از Python متولد شد. پایتون یک زبان برنامه‌نویسی سطح بالا، تفسیری (Interpreted Language) و شیئی‌گرا همراه با انعطاف پذیری فوق‌العاده زیاد است که باعث می‌شود در هر پلت فرمی از جمله: ویندوز، لینوکس، مک و حتی در موبایل‌ها قابل استفاده باشد و قدرتی در حد زبان‌های C++ و Java دارد.

اما چیزی که باعث جذب شدن من شد سادگی باور نکردنی این زبان است. دستورات آن واقعا قابل فهم است و شما در کار با آن اصلا گیج نمی‌شوید. برای مثال برنامه‌ای که در پایتون نوشته شده است، از نظر حجم کد نویسی، نصف حجمی است که همان برنامه در C دارد چون این زبان از بسیاری از زوائد چشم پوشی کرده است. من نمی‌توانم آن طور که باید شاید قدرت این زبان را به شما نشان دهم بلکه این پست را برای این نوشتم که شما را با این زبان آشنا کنم و اگر با توضیحات من علاقه مند شده‌اید می‌توانید با کمی تحقیق و بررسی به گفته‌های من برسید.

برای شروع چند منبع مفید را معرفی می‌کنم:

منابع: ویکی‌پدیا ، پایتون فارسی و کتاب اولین گام در دنیای برنامه‌نویسی با Python

برگرفته از

, ,

  1. بیان دیدگاه

بیان دیدگاه