فیس بوک محبوب تر از گوگل؟

اگر این سوال را سال قبل می پرسیدیم جواب بسیار آسان بود. اما در شروع سال ۲۰۰۹ پاسخ اندکی دشوار شده است در صورتی که احتمال داده می شود در پایان ۲۰۰۹ ممکن است پاسخ بدین سوال کاملا معکوس شود؟

مدتی قبل وبلاگ تک کرانچ آمارهای منتشر شده توسط فیس بوک را با آمارهای دیگر از موسسات معتبری مثل کام اسکور مقایسه و تحلیل کرد.متن کامل مقاله اینجاست:

در آخرین آماری که فیس بوک منتشر کرده در حال حاضر ۱۵۰ میلیون کاربر فعال دارد.هر روز تعداد ۴۵۰ هزار نفر به این سایت می پیوندند. امارها نشان می دهد اگر با همین روند رشد فیس بوک ادامه یابد( در حالی که تعدادی معتقدند حتی رشد ان بیشتر هم خواهد بود) در پایان سال تعداد کاربران فیس بوک به رغم خیره کننده ۳۰۰ میلیون کاربر خواهد رسید. ۷۰ درصد این افراد خارج از امریکا هستند. نصف انها محصلان کالج ها و نیمی دیگر٬ افراد غیره می باشند.اکثر آنها در سنین بالای ۲۵ سال هستند.

اما در مقایسه ای که بین گوگل و فیس بوک انجام شد٬ دیده شده که کاربران اینترنتی٬ 41.6 میلیارد دقیقه در گوگل و کلیه سایتها و سرویسهای تابعه گوگل وقت می گذرانند در صورتی که این عدد در فیس بوک معادل 33.9 میلیارد دقیقه است. گوگل در مورد تعداد دقیقه ها تنها ۳.۶ درصد رشد داشته در صورتی که فیس بوک رشدی معادل ۱۹ درصد داشته است. البته کماکان یاهو با فاصله زیاد در راس قرار دارد و مای اسپیس نیز با نصف زمان فیس بوک رشد منفی در تعداد دقایق را تجربه می کند.

اوضاع کاربران امریکایی ( بعنوان مهمترین و موثرترین کاربران وب) اندکی متفاوت است. مای اسپیس با 16.4 میلیارد دقیقه در راس است و در اینجا فاصله بین فیس بوک و گوگل بسیار کمتر شده: فیس بوک 8 میلیارد دقیقه در برابر گوگل با 8.5 میلیارد دقیقه.

البته قبل از نتیجه گیری نهایی بهتر است این نکته را هم اشاره داشته باشیم که عمده ترین فعالیت گوگل٬ موتور سرچ ان است و گوگل تمام سعی خود را می کند تا کاربران هرچه سریعتر به جواب برسند. در نتیجه مدت زمان کمتری را در سرچ گوگل بگذرانند. اما این اتفاق منجر به جلب رضایت کاربر خواهد شد و وی را تشویق می کند که بازهم بیشتر از موتور گوگل استفاده کند. در تحلیل نهایی٬ این اتفاق به گذراندن وقت بیشتری در گوگل می انجامد. از دیگر سو بسیاری از سرویسهای جانبی گوگل از جمله یوتیوب جیمیل گوگل داک و .. شما را زمان بیشتری در سایتهای گوگل نگه می دارند.

اما مدت زمان سپری شده در یک سایت چه اهمیتی دارد؟

نتیجه گیری نهایی:

وقتی کاربران مدت زمان بیشتری را در یک سایت بگذرانند٬ آن سایت اطلاعات بیشتری را می تواند در مورد کاربران اینترنتی بدست آورد. از این اطلاعات به روشهای بسیار زیادی می توان استفاده کرد. چندسال قبل میزان محبوبیت یک سایت را با تعداد بازدیدکنندگانش می سنجیدند.اما چند سالی است که مدت زمان سپری شده در یک سایت -از نظر سرویسهای معتبر امارگیری در وب- تبدیل به یک شاخص بسیار مهم شده است. بر این اساس باید گفت فیس بوک پس از پشت سرگذاردن مای اسپیس٬ در حال رقابت با گوگل است. شاید برای بسیاری از ما چنین مقایسه ای دور از ذهن باشد.این که گوگل یک موتور جستجو است و فیس بوک یک شبکه اجتماعی. اما تحولات پیشرو در سال ۲۰۰۹ مطمئنا دیدگاه های شما را تغییر خواهد داد.

به مرور کاربران بیشتر و بیشتری به فیس بوک محلق می شوند. دقایق بیشتری را در فیس بوک می گذرانند و برمیزان محبوبیت این سایت می افزایند.

گوگل کماکان محبوبترین موتور جستجو خواهد ماند با فاصله بسیار با رقبا. گوگل کماکان قدرت اول ویدیوهای کاربران وب خواهد بود با یوتیوب. گوگل کماکان …. . اما گوگل و طرفدارانش باید بپذیرند که فیس بوک رقیبی کابوس افرین است.حداقل٬ مدت زمانی که کاربران در فیس بوک می گذرانند مرتبا افزایش خواهد یافت و شاید تا قبل از پایان سال میلادی فیس بوک در این زمینه از گوگل پیشی گیرد. این امر پیامدهای فراوانی دارد که می توان بعدها در مورد ان بحث کرد.

منبع

Advertisements
  1. بیان دیدگاه

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: