برنامه های عامل (2)

عامل های واکنشی ساده

در ماشین هنگامی که ماشین جلویی ترمز می کند و چراغ ترمز های آن روشن گردد، آن گاه راننده باید متوجه آن شده و ترمز کند. به عبارت دیگر هنگامی که شرایطی که ما آن را ترمز کردن ماشین جلویی می نامیم روی دهد، پردازش هایی که روی تصویر انجام می گیرد متوقف می شود، سپس این رویداد باعث فعال شدن برخی موارد در برنامه عامل خواهد شد که عمل اقدام به ترمز را فعال می سازد.

چنین اقدامی را یک قانون شرط-عمل(Condition-Action Rule) می نامیم.

این چنین عامل هایی می توانند کاملا کارا پیاده سازی شوند، ولی محدوده کاربردی آن ها بسیار محدود هستند.

عامل هایی که اثرات دنیا را حفظ می کنند

راننده ها برای تغییر لاین نیازمند استفاده از آینه ها برای تشخیص جای ماشین های دیگر هستند. ولی سنسور ها نمی توانند دسترسی کامل به وضعیت دنیا داشته باشند. عامل نیازمند دستکاری برخی از اطلاعات وضعیت داخلی است تا از طریق آن تمایز بین وضعیت های دنیا (که در ظاهر ورودی ادراکی یکسانی می کنند) را میسر سازد.

عامل به دو نوع دانش کد شده در برنامه نیاز دارد تا اطلاعات وضعیت داخلی را به هنگام کند.

اول نیازمند آن است که برخی اطلاعات درباره چگونگی تغییرات جهان مستقل از عامل را داشته باشد.(مثلا ماشین حلوی چند لحظه قبل نزدیک شده است.)

دوم نیازمند اطلاعاتی درباره اعمال خود عامل است که بر دنیا اثر می گذارند.(مثلا وقتی ماشین لاین خود را تغییر می دهد، حداقل برای مدت کمی فاصله ای در لاین قبلی ایجاد می شود.)

Advertisements

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: