اصول طراحی بر اساس استاندارد های وب 2.0 – قسمت اول

وب 2.0 محدود به اشتراک کاربران در تهیه محتوای سایت نمی شود. سایت های وب 2.0 مجموعا در طراحی نیز از یک الگوی خاص پیروی می کنند. مقالات مختلفی در این مورد موجود است ولی مقاله بن هانت در این بین به نظرم کامل ترین مقاله آمد. تصاویری داخل مقاله بعضا قابل استفاده نبود و تصاویر جدید جایگزین تصاویر قدیمی شده است. بخش هایی از مقاله نیز تغییراتی دارد. در اینجا بخش اول مقاله را می خوانید.

مطالب این مقاله صرفا اطلاعاتی در مورد شکل و ظاهر سایت های وب 2.0 ارائه کرده است و وارد جزئیات دیگر سایت های وب 2.0 نمی شود.

عزیزانی که دوست دارند در طراحی های خود از ظاهر سایت های wrb 2.0 پیروی کنند، می توانند به بخش وب 2.0 سایت template monster مراجعه کنند. سایت go2web20.net نیز گزینه مناسبی برای دیدن سایت های وب 2.0 است.

طراحی های وب 2.0 معمولا ویژگی های خاصی دارند که به عنوان خصیصه های یک سایت web 2.0 شناخته می شوند.  البته باید به این نکته دقت کرد که یک سایت لزوما نباید تمامی این موارد را در خود داشته باشد تا به عنوان سایت وب 2.0 شناخته شود. حتی ممکن است سایتی تمامی این خصیصه ها را داشته باشد ولی وب 2.0 به حساب نیاید. این خصوصیات باید به شکل درست در سایت استفاده شوند زیرا ممکن استفاده استفاده نادرست از این خصوصیات تخریب چهره سایت شود.
خصیصه هایی که در قسمت اول این مقاله موضع سادگی در طراحی های وب 2.0 بررسی می شود.

اگر بخواهم طرح های وب 2.0 را در یک کلمه شرح بدهم از واژگی ” سادگی ” استفاده خواهم کرد. لذا از همین مورد شروع میکنم. من به معنای واقعی به سادگی در طراحی اعتقاد دارم و معتقدم آینده طراحی وب در همین سادگی است. سایت های ساده، متمایز و برجسته امروزی ، در ساده ترین شکل ، بیشترین تاثیر گذاری را دارند.

  1. این سبک طراحی ها به طراح اجازه می دهند که کاربر را به سمت هدفش هدایت کنند. طراحان عناصر گرافیکی را کاهش میدهند و با انتخاب درست و به جا از این تصاویر و گرافیک ها، توجه کاربر را به بخش های خاصی از سایت جلب می کنند
  2. طراحان از جملات کوتاه و تاثیر گذار استفاده می کنند تا به نتیجه دلخواه خود برسند
  3. آنها این ایده را که می گوید: “طراحان نمی توانند حدس بزنند که کاربر به دنبال چیست” را قبول ندارند.

1- سادگی

طرح های وب 2.0 ساده ترین طرح های موجود هستند و این بسیار خوب است و بدین معنی است که طرج های وب 2.0 هدفمند، پاکیزه و ساده اند.
این به معنی مینیمال بودن طرح های وب 2.0 نیست. در این مورد بیشتر خواهیم نوشت. من اعتقاد دارم که طرح ها نباید مینیمال باشد بلکه ما باید فقط از اجزایی که واقعا به آنها نیاز داریم در صفحه استفاده کنیم. به چند نمونه از سایت های وب 2.0 دقت کنید. در تمامی این سایت ها عناصر اضافی از صفحه حذف شده است ولی آیا این خلوت بودن صفحات باعث غیر عادی شدن طرح شده است ؟ [قطعا خیر]
این خلوت بودن صفحه باعث می شود که شما به محتوای صفحه بیشتر دقت کنید و با دقت بیشتری به عناصر موجود در صفحه دقت خواهید کرد که هدف طراح هم همین بوده که توجه شما به این عناصر جلب شود. این طرح ها کاربر را راضی نگه می دارند که شما به راحتی آن چیزی را که به دنبالش بوده اید، پیدا می کنید.

چرا سادگی خوب است

  1. از این طریق سایت ها هدفمند خواهند بود و هر صفحه ای برای هدفی خاص ایجاد شده است.
  2. زیرا می دانیم که توجه کاربر به اجزای صفحه یک منبع محدود است (کاربر به طور کامل همه اجزای صفحه را بررسی نمی کند)
  3. این وظیفه طراح است که کاربر را هدایت کند تا چیزی را که می خواهد، پیدا کند ( یا بر عکس آن ، توجه کاربر را به بخش خاصی از سایت جلب کند )

اجزای داخل صفحه توجه کاربر را به خود جلب می کنند. هر چقدر اجزای داخل صفحه بیشتر باشد، کاربر مشغول دیدن اجزای بسیار زیاد صفحه می شود و احتمال اینکه به بخش مهم سایت توجهی نکند، زیاد است. لذا ما باید به طریقی با کاربر ارتباط برقرار کنید و این شلوغی را در صفحه کاهش دهیم. باید به دنبال راهی باشیم که از طریق آن ، این اجزا را به حداقل کاهش دهیم از این رو سادگی را در صفحه به کار می گیریم.

چه وقت و چگونه باید طرحمان را ساده کنیم

چه وقت ؟
همیشه

چگونه ؟
دو اصل مهم برای موفقیت در استفاده از سادگی این موارد هستند:

  1. اجزای غیر ضروری را از صفحه حذف کنید به شرط اینکه به عملکرد سایت لطمه ای وارد نشود
  2. اگر صفحه شما شلوغ است ، سعی کنید راه جایگزینی در طراحی پیدا کنید که همان اجزا را به شکلی ساده تر در صفحه به کار بگیرید.

اگر صفحه شما شلوغ است ، سعی کنید راه جایگزینی در طراحی پیدا کنید که همان اجزا را به شکلی ساده تر در صفحه به کار بگیرید.هر زمان که شروع به طراحی می کنید این نکته را به عنوان یک اصل در طراحی مد نظر داشته باشید تا تمامی اجزای گرافیکی غیر ضروری را از صفحه حذف کنید بر روی عناصری از صفحه که ارتباط کمتری با بقیه اجزای صفحه دارند، تمرکز کنید زیرا این اجزا توجه کاربر را به خود جلب می کنند و کاربر از توجه به محتوا اصلی سایت باز می ماند.از جلوه های بصری حال چه می خواد تصاویر باشد، خطوط، کلمات ، اشکال یا رنگ ها باشد، فقط در جهت انتقال هدف سایت استفاده کنید نه تزئین صفحه.
متاسفانه در میان سایت های ایرانی ، نمونه های بسیاری می بینیم که از گرافیک تنها به منظور تزئین صفحه استفاده می کنند. به عنوان مثلا می توان سایت niksalehi.com را نام برد.
همیشه باید در طراحی سعی کنیم که اجزای گرافیکی که با هدف مشخص استفاده می کنیم از اجزای تزئینی صفحه بیشتر باشد.
به تصویر سایت نیک صالحی دقت کنید:

این طرح بسیار شلوغ است، از رنگ ها و اشکال متفاوت به وفور استفاده شده است. به علت کثرت تبلیغات ، لوگو و نوارپیمایش سایت که مهمترین بخش های سایت هستند در میان تصاویر اصلا به چشم نمی آیند. بقیه گرافیک هایی که کار شده است، فقط جنبه تزئینی دارد

من مخالف پرمایگی، پیچیدگی و زیبایی در طراحی وب نیستم.

سادگی به این معناست:
از تصاویر فقط زمانی استفاده کنید که به آنها نیاز دارید و از آنها در جای مناسب استفاده کنید تا بتوانید از طریق آنها با کاربر ارتباط برقرار کنید.

کلا اطلاعات داخل صفحه به دو بخش تقسیم می شوند، اطلاعات سخت و نرم

اطلاعات سخت:
حقایقی چون اخبار، قیمت اجناس، زمان حرکت قطار ها و یا موجودی حساب شما در بانک جزو این دسته از اطلاعات محسوب می شوند

اطلاعات نرم:
این اطلاعات جنبه کیفی ارتبطات را شامل می شود مانند برداشت نخست از کیفیت محصولات یک شرکت، احساس کاربر در مورد اینکه یک سرویس دهنده چقدر در دسترس است ؟  و یا احساس شما در مورد اینکه یک کالا برای شما مناسب است یا خیر. این اطلاعات نیز مانند اطلاعات سخت اهمیتی فراوان دارند.

حال چه از اطلاعات سخت استفاده می کنید چه استفاده از اطلاعات نرم ، سعی کنید از آنها به شکل درست و هوشمندانه استفاده کنید. به این مثل دقت کنید

طراحی سایت الکس داکال ، باشکوه، جالب و جذاب است. او از برخی تکنیک های بصری استفاده کرده است که توجه شما را جلب کند و شما را مجذوب طرح هایی خواهد کرد که خود الکس طراحی می کند.
اما این طرح بسیار ساده است و از تصویر به شکل بهینه استفاده کرده است. این طرح شبیه به طرح های کم ارزش و شلوغ نیست و هر جزء از صفحه به منظور خاصی طراحی شده است.
اصلا مهم نیست که موضوع سایت شما چیست. هر گاه که تصمیم به طراحی گرفتید ، سعی کنید از تصاویر به شکل بهینه ای استفاده کنید. تصاویر باید به منظور ایجاد ارتباط با کاربر استفاده شوند. سپس از خود سوال کنید که آیا می توان همین تاثیر را با استفاده از عناصر کمتری ایجاد کنم. اگر این کار شدنی است، انجامش دهید

در بخش های بعدی در مورد جنبه های دیگر طراحی های وب 2.0 بحث خواهیم کرد.

منبع : چهارگوشه

Advertisements

, , ,

  1. بیان دیدگاه

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: